کد مطلب:253223 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:383

شهادت امام هادی
شیخ عباس قمی می نویسد:

بنابر قول شیخ صدوق و بعضی دیگر، معتمد عباسی كه برادر معتز بود، حضرت هادی علیه السلام را مسموم كرد. حضرت به هنگام شهادت، غریب و تنها بود و غیر از امام حسن عسكری كسی بر بالین آن بزرگوار نبود.

هنگامی كه حضرت هادی علیه السلام از دنیا رفت، عموم امرا و اشراف حاضر شدند. امام حسن عسكری علیه السلام در مصیبت پدر بزرگوارش گریبان چاك زد و خودش پدر را غسل و كفن كرد و در آن حجره ای كه محل عبادت آن بزرگوار بود، به خاك سپرد.

هنگامی كه حضرت امام حسن عسكری علیه السلام در مصیبت پدر بزرگوارش گریبان چاك زد، گروهی از افراد جاهل و احمق به حضرت عسكری اعتراض كردند و گفتند: شایسته نیست كسی در مصیبت چاك نماید. امام عسكری علیه السلام در جواب آنان فرمود: شما از احكام و دستورات خدا چه اطلاعی دارید؟! در صورتی كه حضرت موسی بن عمران علیه السلام با این كه پیامبر بود، در مصیبت برادرش، هارون، گریبان چاك زد. [1] .

برنامه را طوری تنظیم كرده بودند كه بعد از نماز خواندن امام حسن عسكری علیه السلام معتمد عباسی بر خاك امام هادی علیه السلام نماز بخواند، هنگامی كه جمعیت از هر طرف جمع شدند و بر جنازه حركت دادند، معتمد عباسی آمد و بر حضرت نماز خواند.


[1] منتهي الآمال، ج 2، ص 681.